SELAMAT DATANG KE BLOG CETUSAN RASA ZECK AS

BAJET KAKITANGAN AWAM 2010

BAJET KAKITANGAN AWAM 2010

TANGAN YANG INDAH...........zas

on Khamis, Julai 02, 2009


Terasa lama sungguh, tak menulis di blog cetusan rasa nii. Rindu pada teman-teman yang sering chit-chat kat blog. ..
Petang tadi, sempat juga menelefon emak kat kampung untuk tohorkan rasa rindu kat emak...Lepas tuu, terus capai laptop...Teringat kenangan mengusik jiwa bersama emak, dulu.......

Tangan Yang Indah
(Kepada sesiapa yang punyai ibu........zas)

Waktu itu mak datang ke Flat tempat aku menginap..Jauh disudut hati kecilku aku bangga kerana mak sudi bertandang ke rumah kecil ku.Hari tu, mak mengajak aku untuk shopping bersamanya.

Katanya nak beli baju baru, baju kurung yang baru. Maklumlah raya haji nak dekat, katanya. Aku bawa emak pusing-pusing satu KL. Kami singgah di butik yang menyediakan pakaian wanita, dan emak mencuba sehelai demi sehelai pakaian tetapi tak satupun yang berkenan di hati. Kata emak, warnanya lawa sangat, nanti orang panggil mak datin pulak. Aku ketawa kecil melihat gelagat, mak. Sempat aku melihat wajah mak, riak-riak kecewa di wajahnya.

Akhirnya, aku membawa mak ke 'Small House'.Mak mencuba baju kurung yang cantik. Aku berkenan warnanya. Mak pun sama. Mak pergi ke 'fitting room' untuk mencuba baju kurungnya.

Lamanya......, aku mula resah. Kerna ketidaksabaran aku, aku memanggil mak dari luar 'fitting room'., Mak minta tolong aku membetulkan baju kurungnya. Emak mencuba baju kurungnya dengan susah payah,....maklumlah usia dah meningkat.Tenaga makin kurang.Kederat makin lemah...mak...mak....Masuk tangan pun tak lepas......

Ternyata tangan-tangannya tak sekuat dulu. Jika mudanya, ligat memasak untuk kami sekeluarga, jika mudanya, lasak mendaki bukit untuk menoreh getah dan membanting padi. Kini, mak tak sekuat dulu. Aku kasihan melihat mak. Terasa air mata bergenang.Tapi ku tahan jua.

KENANGAN YANG SENTIASA MENGUSIK JIWA.......

Sepanjang sisa hari itu, fikiran ku melayang kembali pada saat berada di dalam 'fitting room' tersebut. Terbayang tangan mak saya yang sedang berusaha mengenakan pakaiannya. Tangan yang indah, penuh dengan kasih sayang, yang pernah menyuapiku, memandikan aku, memakaikan baju, membelai dan memeluk ku tanpa rasa jemu. Mak sentiasa berdoa untuk kesejahteraan ku,Anak mak lah katakan.


Ingat lagi, malam tuu, kita solat Isyak berjemaah. Lepas berdoa, aku mengambil tangan mu, mak. Lantas aku menciumnya ...bertalu-talu dan yang membuatkan mak terkejut. Aku memberitahunya bahwa kedua tangannya adalah tangan yang paling indah di dunia ini. Mak hanya tersenyum......manisnya saat itu.....kalaulah ia boleh berulang.......


Aku bersyukur pada mu Ilahi kerna dapat melihat pergorbanan seorang ibu. Mak, saya sayang mak, sampai bila-bila.......


Aku berdoa bahwa suatu hari kelak tangan ku seperti tangan ibu yang penuh keajaiban dan dapat menandingi keindahan tangan ibu.... Insyallah... zas




6 comments:

SITI JAMALIAH BINTI RAMLI berkata...

Salam, Adik ZAS,
Ditengah malam yang indah ini kak membaca coretan mu. "Tangan yang indah" Jaga dan peliharalah ianya dengan sepenuh jiwa dan ragamu . Dibaja dan disiram dengan doa setiap ketika waktu berdetik. Tiada kenangan lain yang indah dapat dinikmati. Tiada panggilan lain yang indah selain MAK ! Tapi kenangan itu tinggal kenangan bagi kak. Hanya AL-FATIHAH khas buatnya kini....

5 'so' bersaudara... berkata...

Salam..

Oh..Ibu..
Mak..
Ummi..
Mama...

Kau TERLALU ISTIMEWA...

DUN Behrang 2020 berkata...

Sementara mak masih ada...pulangkan segala kasih sayang yg pernah diberikan biarpun tidak setanding...

Zakaria Abdullah Sani berkata...

zas to CT Jamaliah Ramli;
Thank atas nasihat puan..
akan ku ingat sampai ke mati....

Zakaria Abdullah Sani berkata...

4 `so` bersaudara;

Betul tu.....
keistimewaan yang tak tergambar dek minda tak tercoret dek tinta....

Zakaria Abdullah Sani berkata...

Dun Behrang 2020;

Nasihat hang cukup puitis...benarlah akan kata mu...tiada yang benar, melainkan yang benar belaka....
Ibu....kau ratu hati kuu....